Semoga Allah permudahkan segalanya.....

Monday, April 4, 2011

1st time pegi LPPKN

entry ini bukan la entry untuk membuka pekung ke daung di dada..ekeke...entry ni adalah info untuk sesapa yg nak pegi ataupon info untuk diri anda sendiri..kiranya macam pengetahuan Am tingkatan 6 gitu kan....kiranya kalau ade org tnya or ade org nak pegi xkira la sedara or kawan2..korang dah tahu la info ape yg perlu untuk cakap kat dia..sekali lg cakap..ini adalah utk info semua OK!

saya x kisah nak kongsi cerita ni sebab saya tahu saya mmg bermasalah..

ok mari kita start cerita 1st time pegi LPPKN


1st sekali kena buat appointment..call je sana cakap nak buat appointment..seelok2nya buat appointment masa antara hari ke 2 ke hari ke 5 period..kiranya masa 1st day period terus call buat appointment..klu nampak kat gambar tu ade tulis D2-D5 maksudnya day 2 sehingga day 5 period...

utk 1st time p dia akan suruh kita amik cuti..maybe sebab lama kot..sebab lelaki pon kena check jugak time tu...masa p tu hubby naik tingkat 7 utk test sperm dia..saya plak dia akan panggil nanti utk interview skit bab2 keluarga...dia akan tanya soklan sensitif skit kadang2..macam ade masalah bila bersama ke, ade masalah ngan suami ke.. keluar darah ke and whatsoever lah

saya x kena check sebab saya xde period masa p tu..sebab tu saya pesan klu nak p sana biar ade period supaya x buat keja 2 kali cam saya ni..hikhik

pas abis semua tu dia explain ape yg kena buat lepas tu..dia akan bgtau result ujian sperm seme..pastu dia suruh buat HSG xray, HSG xray tu kena buat antara Day 9 to Day 11 period, sebesar2 LPPKN tu mmg xde utk buat HSG xray.....grrr...dia akan suruh buat kat spital lain..HSG xray dia akan suruh bawak next appointment nnt..

kesimpulannya masa 1st period call 2 tempat..pertama, LPPKN utk buat appointment dan kedua, private hospital utk buat HSG xray... kos utk HSG xray klu hopital tawakal RM180 klu columbia asia puchong RM220 xsilap..

lepas buat HSG xray digalakkan utk bersama selepas itu..sebab ape saya cakap camtu..sila baca info di sini ..x reti nak explain lebih2

selepas selesai register, kena interview dan HSG xray sume2 tu, next period (Day 1) dia akan suruh buat appointment(refer jadual kad utk bulan ogos) ..masa tu baru laaaa jumpa dokter...tgk x berapa kos nak jumpa dokter n kos ubat sekali..lebih kurang RM600-RM800..fuhhhh...klu keje gomen boleh claim ok...

masa 1st time p tu xsampai seratus bayar utk caj ujian sperm n pendaftaran, if saya kena check gak aritu maybe lebih lg kena..so prepare sesiap at least RM200 masa p sana..tp masa call nak buat appointment tu pon dia akan pesan kat bawak duit banyak mana..hehe..

saya adalah x pegi selepas itu sebab?nampak kad kedatangan bawah ni..dia bagi dokter lelaki..ohh..cannot go kawe..kawe x sanggup dr lelaki tgk kawen punya tuttttt...huhu..

masa 1st time pegi tu mmg xde jumpa dokter sebab dia baru buat sesi interview je. so setelah saya cuba cakap ngan dia tp dia x bg tukar dokter lelaki..dia kata kalau boleh semua org nak dokter perempuan so saya blah ngan perasaan sgt2 hampa macam nak nagis raung2..hubby kata xpe nanti dia bawak p tempat lain..huhuhu..saya tau dapat dokter lelaki bila nak dkt balik..

oleh itu kalau pegi sana..masa register tu slow2 cakap la kat orang yg jaga kaunter depan tu..kalau boleh nak dr perempuan untuk buat pemeriksaan nnt...apa2 pon kita usaha dulu kan..dapat x dapat ka itu dokter perempuan belakang kira..



sekian saja entry :)

2 comments:

E K A said...

salam kenalan...tq sudi kongsi...awk,nak tanya...kalu cam saya yg dok kat sarawak ni canne ae...dia ada branch ke kat sini.rawatan tu mmg ami masa yg lama ye.maksud saya...pas satu treatment, satu lg...

eimma's said...

cuba eka check sini..saya tak pasti kat sana ade branch ke tak

http://www.lppkn.gov.my

tapi mana2 tempat pon rasanya lebih kurang sebab semua treatment kena buat step by step..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

© My JOurNeY tO bE A MOmmY, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena