Semoga Allah permudahkan segalanya.....

Wednesday, April 13, 2011

Metformin Side Effects

Diarrhea
Nausea or vomiting
Gas
Weakness
Indigestion
Abdominal discomfort (or stomach discomfort)
Headache
Lost of appetite

selalunya sesapa yang ade PCOS Dr akan bagi at least 1500mg metformin..which is kena amik 2biji yang 850mg punya..tapi ade sesetengah Dr derang bagi ubat lain (saya tak pasti nama apa)..contoh kawan saya..Dr tak bagi Metformin kat dia

metformin dia ade 2 jenis ada yang 500mg dan juga 850mg

saya ada terbaca kalau amik kurang..metformin tak berkesan untuk PCOS..so memang kena amik at least 1500mg..(correct me if i'm wrong)..

saya memang makan 2 biji metformin 850mg(1700mg) pada mulanya...tapi side effect seperti di atas tu memang sangat teruk saya rasakan..saya memang muntah teruk..apa saja yang saya makan..saya akan muntah baik..lebih kurang seminggu saya jadi macam tu..sampai la saya jumpa Dr balik sebab saya dah tak tahan..dah bangun pon tak larat...bayang kan tengok makanan saya nak termuntah..apetah lagi bila tengok hubby makan..memang tekak saya rasa nak muntah depan dia jugak...hubby sangat kesian ngan saya time tu sebab..macam2 side effect saya kena terima..(haihh..sedih plak bila ingat balik)

Cherry berry jangan cakap la..sehari 3/4 kali masuk toilet..itu takpe lagi boleh terima..bab kena muntah tu..memang cannot go kawe..

memula ingat side effect ni sebab makan clomid..bila jumpa Dr baru la dia kata side effect ni banyak disebabkan oleh metformin (tu la pepandai jadi Dr..haha)

clomid pon still ade side effect..cuma side effect dia saya dapat ialah pening2 lalat...

bila jumpa Dr balik dia suggest kalau rasa tak boleh makan so tak payah makan pon takpe..ataupon try makan sebiji (850mg) je dia kata (time ni jumpa Dr lain dari Dr yang bagi metformin tu)...ape lagi bila dengar kata tak payah makan..hep hep hooray la..terus tak makan langsung balik tu..

bila jumpa kali kedua sebab datang period(cycle yang pertama tak jadi)..saya jumpa Dr yang sama bagi Metformin tu..dia pulak suruh makan balik..jangan tinggal....huhuhu..

so sekarang saya memang makan la metfomin tu cuma tak berani nak makan 2 biji..takot jadi macam aritu..sobsob

dah la ubat dia besarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr....tak suka nya!!!

See ya

Assalamualaikum :)

11 comments:

Mamanurin said...

mama pun makan metformin last week sb mama complaint mama tak selesa sebabcrasa gatal je bila berpeluh, doc mama kata mungkin sb gula dlm badan tinggi..mamam makancsebijik satuvhsri dos 500mg je.. Mmg tak sedap tapi clomid lagi la tak sedap..mama makan waktu malam je metformin tu so tak lahcrasa teruk sgt

yummy mummy said...

aah..both mmg x sedapp..clomid tu paitttttt

papaYA said...

Adakah berlaku penurunan berat badan?

(Heh, itu pulak yang ko tanya...)

yummy mummy said...

hehe..Dr cakap setengah orang yang nak kurus..dia amik metformin sebab boleh kurang kan selera makan..gitu kekdah nye plak...hehe

Mamanurin said...

Kurus tak kurus tuvlain citer, yg penting kandungan gula dlm badan kurang so Pcos tak teruk sangat nanti

Irtiyah said...

Salam

Saya pun ada prob sama dengan awak tentang metformin ni. Akhirnya nampaknya memang saya dah tinggal terus la ubat ni.

Ada doktor klinik tahu saya ambil ubat ni dia suh saya ambil sebiji je sehari. Ingatkan CB je kesan sampingan rupanya banyak. Patutlah rasa semacam je kalau makan.

Saya nak plan ke homopati pulak la rasanya. tapi baru plan.

Mrs.ShiZni said...

Metformin tu...saya makan dulu pun 2 hari jer sebab pusing2 dunia pening lalat huyung hayang tak boleh nak mengajar.
Tapi atas org la kot, sbb ada member okay je plus cepat turun berat bila metformin ni berfungsi ngan baik.
Skrg nak control gula sy amalkan amik kulit kayu manis+madu je.

yummy mummy said...

irtuyah : saya sekejap makan sekejap x makan sebab takut ngan side effects dia tuh

shizni : mungkin jugak la...cam saya pon teruk rasa kena

Anonymous said...

Wonderful goods from you, man. I have understand your stuff previous to
and you are just extremely great. I really like what you've acquired here, really like what you are saying and the way in which you say it. You make it enjoyable and you still care for to keep it wise. I can't wait to read much more
from you. This is actually a terrific web site.


My page :: dws steuerberater online

Moresources said...

kalau piriod boleh teruskan makan metformin ni jugak ke?

miejue said...

Mcmane caranye tu. Kulit kayu manis tu rebus ke?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by Blogger.

© My JOurNeY tO bE A MOmmY, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena